Padangų protektoriaus gylis, tai atstumas tarp padangos paviršiaus ir jos giliųjų griovelių dugno. Šis gylis yra svarbus rodiklis, nes protektorius užtikrina sukibimą su kelio danga, ypač esant sudėtingoms sąlygoms, tokioms kaip lietus, sniegas ar ledas. Kuo protektorius yra gilesnis, tuo geresnis sukibimas su kelio paviršiumi, todėl automobilis lengviau stabdo ir sumažėja slydimo pavojus.
Lietuvoje minimalus leistinas protektoriaus gylis skirtingo sezono padangoms skiriasi:
Vasarinėms padangoms –1,6 mm,
Žieminėms – 3 mm.
Rekomenduojama keisti padangas anksčiau nei pasiekiama riba, kai protektoriaus gylis sumažėja iki maždaug 3–4 mm vasarai ir 4–5 mm žiemai, taip užtikrinant maksimalų saugumą.
Protektoriaus gylis yra vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių padangų saugumą ir efektyvumą, nes jis tiesiogiai veikia automobilio sukibimą su keliu, ypač esant prastoms oro sąlygoms, tokioms kaip lietus ar sniegas. Dėl šios priežasties, Gpadangos komanda šiuo straipsniu siekia informuoti savo klientus apie tai, kaip suprasti, koks padangų protektoriaus gylis yra tinkamas ir kaip svarbu reguliariai tikrinti protektoriaus būklę, kad būtų išvengta nelaimingų atsitikimų, slydimų ir kitų pavojingų situacijų. Be to, tinkamas protektoriaus gylis padeda optimizuoti automobilio kuro sąnaudas ir prailgina padangų tarnavimo laiką, todėl straipsnis padės vairuotojams priimti tinkamus sprendimus perkant naujas padangas.
Minimalus lengvųjų automobilių (B kategorija) padangų protektoriaus gylis, įskaitant priekabas (jeigu jose įrengti stabdžiai) ir kai automobilio arba priekabos bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 tonos, nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. yra 3,0 mm. Tai reiškia, kad šiuo laikotarpiu lengvuosius automobilius būtina vairuoti su žieminėmis padangomis, kurios visos turi privalomą 3PMSF (snaigė kalne) ženklinimą. Taip pat galima važinėti su universaliomis padangomis, kurios žymimos 4 season, All season ir taip pat privalo turėti 3PMSF (snaigė kalne) ženklinimą. Vien tik M+S ženklinimo Lietuvoje šiai dienai nebepakanka.
Naujų žieminių padangų protektoriaus gylis gali siekti 7–10 mm, todėl su naujomis padangomis galėsite važiuoti kelis metus iki leistinos minimalios nusidėvėjimo ribos.
Universalių padangų (tinkamų visiems sezonams) protektoriaus gylis paprastai irgi būna apie 8–9 mm, kai padangos yra naujos.
Svarbu paminėti, kad jeigu automobilio arba jo priekabos protektoriaus rašto gylis mažesnis, nei nustatyta Techniniuose reikalavimuose arba nuo lapkričio 11 d. iki kovo 31 d. automobilyje, kurio bendroji masė ne didesnė kaip 3,5 t, ir (arba) jo priekaba (jei priekaboje įrengti stabdžiai) eksploatuojama su padangomis, kurios neskirtos važiuoti žiemą – privalomoji techninė apžiūra tokiai transporto priemonei panaikinama.
Lietuvoje eksploatuojamiems automobiliams nuo lapkričio 1 d. iki balandžio 10 d. yra leidžiama važiuoti su dygliuotomis padangomis, tačiau pradėti eksploatuoti tokias padangas anksčiau nei lapkričio 1 dieną ir baigti vėliau nei balandžio 10 d. – draudžiama.
Lengvojo automobilio padangų protektoriaus gylis vasaros metu, nuo balandžio 10 d. iki spalio 31 dienos, turi būti ne mažesnis kaip 1,6 mm. Nors žiemą su vasarinėmis padangomis vairuoti draudžiama, vasarą su žieminėmis nedygliuotomis padangomis vairuoti galima.
Svarbu atsiminti tai, kad nuo balandžio 11 d. iki spalio 31 d. draudžiama eksploatuoti transporto priemones su dygliuotomis padangomis. Tikrinantiems pareigūnams sustabdžius kelyje su tokiomis padangomis galite prarasti galiojančią automobilio techninę apžiūrą.
Išskirtiniais atvejais, kuomet žiemos sezonas užsitęsia, dygliuotų padangų eksploatavimas gali būti prailgintas susisiekimo ministro įsakymu.
Padangų protektoriaus gylį išmatuoti nėra sudėtinga, tai lengviausia padaryti su milimetrų matuokliu, vielute, liniuote, paprasta lazdele ar net moneta, tačiau visgi labiausiai padeda padangų gylio matuoklis. Protektoriaus gylis matuojamas protektoriuje esančiuose vandens nutekėjimo kanaluose. Taip pat daugumoje padangų yra nudilimo indikatoriai, kurie yra vandens nutekėjimo kanaluose ir gali laiku įspėti apie pernelyg didelį nusidėvėjimą.
Nors kasdieniam vairavimui nėra itin svarbu ar žieminių padangų protektoriaus gylis yra 7 ar 8 mm, tačiau verta užmestį akį ir patikrinti protektoriaus gylį kartą per mėnesį – o tada, kai apytiksliuose matavimuose yra matoma, kad riba artėja prie galimos minimalios – matuoti tiksliau.
Padangų protektoriaus gylis labiausiai įtakojamas vairavimo stiliaus. Vairuojant greitai ir agresyviai padangos dyla greičiau. Taip pat padangų dėvėjimąsi lemia neteisingas slėgis padangose, važiuojamosios dalies pažeidimai, per didelis automobilio svoris.
Norint, kad padangos tarnautų ilgiau, svarbu tinkamai jas prižiūrėti. Įprastai vairuotojai padangas naudoja 2–5 metus. Žemiau pateikiame keletą svarbiausių padangų priežiūros patarimų:
Nuolat tikrinkite padangų slėgį
Reguliariai atlikite važiuoklės apžiūrą
Nepamirškite atlikti ratų suvedimo
Naudokite sezonui tinkamas padangas
Naudokite padangas, atitinkančias automobilio gamintojo rekomendacijas
Laiku keiskite padangas
Nerekomenduotina. Žieminių padangų gumos sudėtis yra minkštesnė – jos skirtos šaltam metų laikui. Be to, nudilęs protektorius signalizuoja, kad padangos naudojimo laikas artėja link pabaigos.